Mobiltelefoner och undervisning

Mobiltelefon i undervisning

Det finns lika många åsikter om mobiltelefoner i skolan som träd i skogen. Det är en frågeställning som engagerar allt från föräldrar, ungdomar och skolpersonal. Å ena sidan är mobiltelefoner är underbart verktyg, föräldrar kan ha koll på sina barn, dvs kan nå dem ifall det behövs men också kunna swisha pengar eller ordna andra saker med teknikens hjälp. Ungdomar har i mobiltelefonen hela världens kunskap med några enkla knapptryckningar. De riktigt vetgiriga får sin kunskapstörst mättat och även besvarad förhoppningsvis med källkritiska ögon. Detta ses som en de viktiga uppgifterna för skolan. Det är inte lika aktuellt att memorera viktiga årtal för kungar eller krig utan mer hur man källkritiskt ska ta till sig all den information som finns tillgänglig nu i mobilen, paddan eller datorn till skillnad från boken eller biblioteket förr i tiden.

De kritiska rösterna hävdar att mobiltelefonerna gör det svårt för elever att koncentrera sig, att det bidrar till en störande miljö när det ringer eller låter från olika appar och spel. En del klasser och skolor gör att de samlar in telefonerna i en låda i början av lektionen och där får de vara instängda tills det är rast eller slut för dagen.

Det finns ett antal mobiloperatörer som riktar in sig på ungdomar och studenter, oftast så har någon av de stora operatörerna som Telia, Tele2, Tre och Telenor egna virtuella operatörer som är just nischade mot dessa målgrupper. Det finns nu initiativ bland några av dem att genomföra fler undersökningar som påvisar nyttan med mobiltelefoner som ett verktyg i skolan. De som har visat intresse att vara med och hjälpa är vad vi förstått Hallon och Halebop. Både två vänder sig till ungdomar och är ett typiskt första abonnemang som föräldrar väljer åt sina barn då båda har fria samtal och fria sms. Speciellt abonnemang från Hallon då det inte har någon bindsningstid är populärt på skolorna har vi förstått men även Halebop kan vi rekommendera.